Sunday, November 8, 2009

QUoTe Of dA dAy

Rasulullah SAW bersabda:

Allah SWT berfirman; Aku berasa kagum terhadap hamba-hambaKu yang beriman….. apabila mereka diuji dengan kesenangan mereka bersyukur dan itulah sebaik-baiknya bagi mereka dan apabila mereka diuji dengan kesusahan maka mereka bersabar dan itulah sebaik-baiknya bagi mereka.

Ya Allah, Ya Tuhaku, Berikan lah aku kekuatan dan kesabaran untuk mengharungi ujian dari Mu Ya Allah, Sesungguhnya aku ini hanyalah manusia yg kerdil lagilah tidak berdaya apa2.

Jumpa Quote ini dari blog Zaihana CB terasa sedih tetiba... Teringt zaman mase memula jadi RA dulu.. Punya la susah nak hidup dlm dunia yg serba mahal nih dengan gaji yg cukup2 untuk makan je.Mase tuh rase lah diri nih tidak mempunyai apa2 melainkan bergantung harap pada Tuhan Yang Maha Esa. Well Berkat Hasil usaha yg tak seberapa dulu, boleh la untuk hidup skang tanpa menyusahkan kepada Emak Dan Abah lagi serba sedikit. Boleh la emak dan abah enjoy sket duk kat rumah nun di sana. hik hik.
Ya Allah, Ya Tuhanku, Ampunilah dosa mereka, murahkah lah rezki mereka panjangkanlah usia meraka, berikanlah mereka kesenangan didunia dan di akhirat, Jadikanlah meraka tergolongan dlm golongan yg soleh dan solehah, Jangan jadikan diriku yg menyebabkan mereka bersedih. Amin Ya Allah.

ermm... bile di pikirkan mase zaman kesusahan dulu membuat kan kite terpikir bagaimana keadaanya jika berada di negara negara miskin jika terpaksa kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Membuatkan air mata ku mengalir mengenangkan ujian di kenakan pada diri nih hanya sedikit sangat jika nak dibandingkan dengan org len tapi aku sudah mengeluh panjang tanpa mengucapkan syukur padaNya kerana dengan ujian yg diberikan membuatkan diri ku lebih dekat padaNya.

Ya Allah Ya Tuhanku, Maaf kan lah hambaMu ini yg tidak pernah bersyukur ini Ya Allah.

Kini, diriku sendiri.. Hanya mengenangkan diriku dahulu dan skang...Ujian demi ujian diberikan untuk aku hadapi, Setiap hari aku berfikir sudah cukupkah aku bersyukur?

Ya Allah, Ya Tuhanku, Kuatkan diri ku untuk menghadapi segala ujian Mu jangan jauhkan diriku dari Mu dengan kesenangan yg Engkau berikan Ya Allah.

Sesungguhnyer kite takkan kenal erti manis jika kite tak rase ape itu pahit, Kite takkan kenal erti ikhlas, jika kite belum rase erti menunjuk2, kite belum kenal erti kehilangan sebelum kite rase ape itu kehilangan, Kite belum kenal ape itu sihat, jika kite tak lalu ape itu sakit, kite takkan tahu makna senang jika kita tak pernah lalu ape itu susah dan kite takkan tahu tahap keimanan sebelum kite di uji.

Oleh itu, janganlah mereka berkata mereka mengerti sebelum mereka melaluinya sendiri..


This path maybe difficult but the final destination is certain
Gambar : iluvislam

p/s: kejap lagi gi kenduri rumah Bakti.....Selamat Pengantin Baru Bakti...Wlupun nikah nyer da sebulan lepas...

4 comments:

fieza said...

sentiasalah kita ingt-mengingati..InsyaAllah.. kenduri Bkati dah.. kenduri radin bile yek... ????

zaihana said...

memang tragis time2 habis belajar dan zaman jadik ra dulu. nak makan macam bercatu. sedih betul life masa tu. tapi aku sentiasa ingat pesan kakak aku, dia cakap Allah tu antara sifatNya pengasih dan penyayang. Mesti akan ada je rezeki kita sehingga sampai ke hujung bulan. kadang-kadang datang dalam cara yang tak disangka-sangka. Bagi aku bagus jugak susah2 ni, dapat train diri dari macam2 sifat yang tak baik, terutamanya sifat boros tak tentu hala dan kita jadik lebih rapat dengan Allah insyaAllah.

wah, panjang komen aku ek..heheheh

arip said...

miey : btol laa.. we were in the same situation b4...tapi btol la.. cukup je rezki smpi ujung bulan kan(now u said that i remember)..

fieza : yeps... annur comel sgt hari tuh...

mira: ^^

hafizmohd.com said...

yeah..akupun pernah melalui jln2 berliku mase jdik ra walaupun sekejap..dgn gaji yg x seberape tula aku kumpul sikit2,bg mak ayah,kumpul duit kawen..rase ketidakcukupan duit dah jdik mcm darah daging..tp Alhamdulillah..jarang skali nk nyusahkan mak ayah kt kampung..manusia mmg selalu rase x cukup..bersyukurla dgn ape yg ade, huhu..syukur padaMU ya ALLAH..very good entri todin..